הבנה והפקה של משפטים עם תנועת פועל אצל ילדים עם ליקוי בשמיעה

רונית שטרמן, נעמה פרידמן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

לקות בשמיעה מלידה בסביבה המתקשרת בשפה הדבורה גורמת לרכישת שפה בתנאים של קלט שפתי מצומצם ומובילה פעמים רבות לקושי בהבנה ובהפקה של מבנים שנגזרים מתנועה תחבירית. מרבית המחקרים התרכזו בתנועה של הצירוף השמני, כמו במשפטי שאלה ומשפטי זיקה. מחקר זה בדק, לראשונה, כיצד ילדים עם ליקוי בשמיעה מבינים ומפיקים סוג מיוחד של תנועה תחבירית: תנועה של הפועל לעמדה השניה במשפט (במשפטים כמו "אתמול אכלה הילדה חומוס"). במחקר השתתפו 44 ילדים עם ליקוי שמיעה מולד וירידות דו צדדיות בינוניות עד עמוקות דוברי עברית המתקשרים באמצעות השפה המדוברת. כל הילדים שהשתתפו במחקר נעזרים בשני מכשירי שמיעה או בשתל כוכלארי ולומדים בכיתות ד' או ה' בבתי ספר רגילים. המחקר כלל ארבעה מבדקים שבחנו את יכולות ההבנה והחזרה על מבנים עם תנועת פועל. המבדק הראשון – מבדק "גומשים" בחן את ההבנה של משפטים הנגזרים מתנועת פועל באמצעות אינטרפרטציה של מילות תפל בעמדות שונות במשפט. המבדק השני בחן את ההבנה של משפטים עם תנועת פועל הכוללים מילה הומופונית באמצעות מטלת התאמת משפט לתמונה. המבדק השלישי בחן את ההבנה של משפטים עם תנועת פועל באמצעות מטלת קריאה והסבר של משפטים הכוללים הומוגרפים הטרופונים. לבסוף, נבדקה החזרה על משפטים הנגזרים מתנועת פועל בהשוואה למשפטים ללא תנועה ומשפטים עם תנועות אחרות. מממצאי המחקר עולה כי לקבוצה גדולה של ילדים עם ליקוי בשמיעה יש ליקוי תחבירי בהבנה ובהפקה של מבנים הנגזרים מתנועת פועל לעמדה שניה במשפט. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)53-87
Number of pages35
Journalשפה ומוח
Volume12
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Deaf children
  • Grammar, Comparative and general -- Sentences
  • Grammar, Comparative and general -- Syntax
  • Grammar, Comparative and general -- Verb
  • Language acquisition

Cite this