Abstract
בין המחקרים הרבים שהוקדשו במחצית השנייה של המאה העשרים לתיאור מקורותיה של האלימות האירופית, שמור מקום מיוחד למסתו של רוברט מור על היווצרותה של החברה הרודפת, ובה הוא מתאר את המפנה שחל ביחסה של החברה הנוצרית אל המינים, היהודים והמצורעים, ואת גיבושם של מנגנוני דיכוי (לרבות האינקוויזיציות של ימי הביניים) במרוצת המאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה. אבל באותה תקופה ממש גם קמו באירופה האוניברסיטאות והתפתח אתוס אינטלקטואלי מובהק, שהעניק מעמד מיוחד למלומדים. המחבר בודק, באמצעות התבוננות בכמה סכסוכים ידועים בתולדות הכנסייה, את המרחב שבו פעלו בעת ובעונה אחת חיפוש מעמיק אחר ידע וחופש המחשבה, לצד כפייה, דיכוי ועריצות מחשבתית. זיקת גומלין מורכבת זו, שקיימת עד ימינו, בין העולם האקדמי לממסד הפוליטי, מקורה בהתפתחויות הדרמתיות שחלו בעולמה הרוחני של אירופה בימי הביניים המרכזיים (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 80-89 |
Number of pages | 10 |
Journal | זמנים: רבעון להיסטוריה |
Volume | 109 |
State | Published - 2010 |
IHP Publications
- ihp
- Christianity -- Relations -- Judaism
- Jews -- History -- Middle Ages, 500-1500
- Judaism -- Relations -- Christianity
- Middle Ages
- Universities and colleges