האוניברסיטה בימי הביניים: ידע וחופש מחשבה או כוח ודיכוי?

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בין המחקרים הרבים שהוקדשו במחצית השנייה של המאה העשרים לתיאור מקורותיה של האלימות האירופית, שמור מקום מיוחד למסתו של רוברט מור על היווצרותה של החברה הרודפת, ובה הוא מתאר את המפנה שחל ביחסה של החברה הנוצרית אל המינים, היהודים והמצורעים, ואת גיבושם של מנגנוני דיכוי (לרבות האינקוויזיציות של ימי הביניים) במרוצת המאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה. אבל באותה תקופה ממש גם קמו באירופה האוניברסיטאות והתפתח אתוס אינטלקטואלי מובהק, שהעניק מעמד מיוחד למלומדים. המחבר בודק, באמצעות התבוננות בכמה סכסוכים ידועים בתולדות הכנסייה, את המרחב שבו פעלו בעת ובעונה אחת חיפוש מעמיק אחר ידע וחופש המחשבה, לצד כפייה, דיכוי ועריצות מחשבתית. זיקת גומלין מורכבת זו, שקיימת עד ימינו, בין העולם האקדמי לממסד הפוליטי, מקורה בהתפתחויות הדרמתיות שחלו בעולמה הרוחני של אירופה בימי הביניים המרכזיים (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)80-89
Number of pages10
Journalזמנים: רבעון להיסטוריה
Volume109
StatePublished - 2010

IHP Publications

  • ihp
  • Christianity -- Relations -- Judaism
  • Jews -- History -- Middle Ages, 500-1500
  • Judaism -- Relations -- Christianity
  • Middle Ages
  • Universities and colleges

Cite this