דפוסי שימוש בפייסבוק בקרב בני-נוער וזיקה לתהליכים חינוכיים

ענת כהן, לאה עייני

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

לפייסבוק השפעה נכרת על חייהם החברתיים והתרבותיים של בני-נוער. מחקר זה בא לבחון את מידת השימוש ומאפייני השימוש בפייסבוק בקרב בני-נוער בגילאי 13-18 בישראל, ואת השימוש בפייסבוק לצורכי למידה. שאלון מקוון הופץ בקרב תלמידי בית-ספר על-יסודי במרכז הארץ. כשתי כיתות מכל שכבת גיל, החל משכבה ח' ועד שכבה י"ב – סך הכול 267 תלמידים. השאלון כלל שאלות סגורות ופתוחות אודות מגוון שימושים בפייסבוק. מידת השימוש נמצאה גבוהה מאוד במגוון השימושים. הבדלים נמצאו בין המינים ובין שכבות הגיל. לא מסתמנת מודעות של בני-הנוער לסכנות הטמונות בפייסבוק, אך למרות זאת, רובם נוטים לשמור על פרטיותם ברמה העקרונית, ואין הם נוטים לאשר זרים לרשימת החברים שלהם. רוב בני הנוער כן משתמשים בפייסבוק לצרכי למידה. השימושים העיקריים נעשים על מנת לשאול שאלות בנוגע לשיעורי-בית, לחומר למבחן, לעבודה, לבוחן וכדומה, על מנת להתעדכן על שינויי מערכת או עדכונים הקשורים לבית -הספר, וכן חלק מהשימושים הם להעלות או לקרוא מחברים סיכומים או חומרים שסרקו. נמצאו קשרים מובהקים בין עמדות התלמידים כלפי פייסבוק באופן כללי לבין עמדותיהם על השימוש בפייסבוק לצרכי למידה. מתאמים נמצאו בין עמדותיהם של כלל התלמידים, של בנים ובנות ושל שכבות הגיל השונות. ממצאים אלו אודות היקף תופעת הפייסבוק, ומאפייני השימוש בו עשויים לסייע בהבנת "דור הרשת" בישראל, וכמו כן, לסייע ביצירת ובעיצוב סביבות למידה חדשות. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages147-158
Number of pages12
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Computer users
  • Facebook (Electronic resource)
  • Learning
  • Youth
  • למידה
  • משתמשים במחשבים
  • נוער
  • פייסבוק

Cite this