Abstract
מטרת המחקר הראשוני המוצג במאמר זה הייתה להתחקות אחר דמותו של המורה החרדי ודרכי עבודתו כפי שהן נתפסות על ידי בוגרי מערכת החינוך החרדי לבנים. באופן ספציפי יותר, המחקר בחן כיצד נתפס המורה החרדי לבנים ומה הן שיטות החינוך וההוראה הנפוצות שלו. זאת בהתבסס על ראיונות עם 15 בוגרים של מערכת חינוך זו, חלקם אברכים וחרדים "מודרניים" החיים בחברה החרדית וחלקם יוצאים בשאלה, כולם בשנות העשרים לחייהם. הממצא המרכזי העולה מקולותיהם הוא כי המורה החרדי נוטה לדבוק בלימוד תורה ונמנע מחשיפה לתכנים הרווחים בחברה הלא-חרדית עד כמה שניתן. דרכי הוראתו פרונטליות בתלמוד התורה, והוא משתמש במגוון דרכי הוראה כלימוד בחברותא (כולל דיונים כיתתיים) בכיתות הגבוהות יותר. המורה עלול להגיב באלימות מילולית כלפי תלמידים המתנהגים בצורה לא נאותה או נכשלים בלימודי הקודש, במקביל להבעת דאגה ואכפתיות רבה כלפי תלמידיו. ברם, המרואיינים חלוקים ביניהם באשר למידת סובלנותו של המורה כלפי הילד המתקשה ולגבי מידת קיומה של מערכת בחינות שיטתית. סיפורו של המורה החרדי ממחיש את משמעות ההוראה בחברה הדתית, שמטרותיה החינוכיות ברורות, ואת תפקידו של המורה להעביר מסרים ערכיים משמעתיים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 91-121 |
Number of pages | 31 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 35 |
State | Published - 2017 |
IHP Publications
- ihp
- Educational tests and measurements
- School children
- Teacher-student relationships
- Teachers
- Teaching -- Methods
- Ultra-Orthodox Jews
- Ultra-Orthodox Jews -- Education
- חינוך חרדי
- חרדים
- מדידה והערכה בחינוך
- מורים
- מורים ותלמידים
- שיטות הוראה
- תלמידים