דגמים של תפקיד אזרח בדמוקרטיה בבית הספר העל-יסודי העיוני והמקצועי בישראל

אורית איכילוב, עדית ליבנה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

לפי התאוריה הדמוקרטית, למוסדות החינוך השפעה מכרעת על התפתחות עמדות והתנהגויות אזרחיות בקרב תלמידים. המחקר הסוציולוגי נוטה להניח כי מוסדות החינוך מקנים לכל התלמידים חינוך שוויוני לאזרחות. מחקר זה בא לבחון אם מוסדות החינוך בישראל אכן מכשירים את התלמידים לדגם משותף של תפקיד האזרח בדמוקרטיה (איכילוב, 1993; Ichilov, 1990). לשם כך, נותחו תוכניות הלימודים, ספרי הלימוד והמדריכים למורה במקצוע האזרחות במסלול העיוני ובמסלול המקצועי הלא-בגרותי בחטיבה העליונה בחינוך העברי. התוצאות מראות כי את התלמידים במסלול המקצועי מכוונים לדגם פסיבי ולא ביקורתי של תפקיד האזרח, ואילו את התלמידים במסלול העיוני מכוונים לדגם יותר מתוחכם, אקטיבי וביקורתי
Original languageHebrew
Pages (from-to)729-756
Number of pages28
Journalמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
Volume43
Issue number4
StatePublished - 2005

IHP Publications

  • ihp
  • Civics -- Study and teaching
  • Textbooks
  • Vocational education

Cite this