TY - JOUR
T1 - גיבור זמננו וקרבנו - על שלושה רומנים של חנוך ברטוב
AU - הולצמן, אבנר
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - המאמר עוסק בשלושה רומנים מאת חנוך ברטוב: 'הבדאי' (1975), 'באמצע הרומן' (1984) ו'זה אישל מדבר' (1990), המצטרפים לחטיבה ייחודית בכתיבתו. כל אחד מהם משרטט דיוקן שלם של גבר באמצע שנותיו, שחייו באו עד משבר. זהו איש יהודי ישראלי בן המאה העשרים, שמסלולו הפרטי מותווה על רקע האירועים הגדולים של התקופה, מושפע מהם ומשיק להם באופן כזה או אחר. כל אחד מהם עשוי בצורת חקירה, על הסממנים והאביזרים הטיפוסיים לתהליך חקירתי, ויוצר יחסים מורכבים בין הגיבור (הנחקר) לבין החוקר המתחקה אחר סיפור חייו. המכנה המשותף העמוק ביותר בין שלושת הגיבורים מתגלם בתכונת הזיקית: כל אחד מהם מיטלטל ומלהטט בדרכו בין שלל זהויות, סביבות אנושיות ועיסוקים מתחלפים, עד שאירוע גורלי טראומטי משיל מעליו את המסכות, מרוקן אותו מצבעי ההסוואה של הזיקית, ומעמיד אותו פני מול פנים מול הריק. שלושת הגיבורים האלה שונים מדמות המרכז בארבעת הרומנים האוטוביוגרפיים של ברטוב (של מי אתה ילד, רגל אחת בחוץ, פצעי בגרות, מתום עד תום), שעם כל חיבוטי הזהות שלה היא נטועה עמוק בקרקע המציאות הישראלית, ונתיב חייה עקיב ויציב. אולם, נראה שדווקא דמויות זיקית מתעתעות מעין אלה היו נחוצות למחבר כאימומים לתלות עליהם ולייצג באמצעותם את המרקם הסבוך עד אין קץ של זהויות יהודיות במאה העשרים. כל אחד מהם, בדרכו שלו, הוא 'גיבור זמננו וקרבנו' כשם שהוגדר במפורש גיבור הרומן 'בדאי' מפי אחד הצופים בו: דמות המייצגת משהו בסיסי במפת הגורלות היהודית-ישראלית, ועם זאת מועדת להימחץ תחת משא הביוגרפיה שלה. (מתוך המאמר)
AB - המאמר עוסק בשלושה רומנים מאת חנוך ברטוב: 'הבדאי' (1975), 'באמצע הרומן' (1984) ו'זה אישל מדבר' (1990), המצטרפים לחטיבה ייחודית בכתיבתו. כל אחד מהם משרטט דיוקן שלם של גבר באמצע שנותיו, שחייו באו עד משבר. זהו איש יהודי ישראלי בן המאה העשרים, שמסלולו הפרטי מותווה על רקע האירועים הגדולים של התקופה, מושפע מהם ומשיק להם באופן כזה או אחר. כל אחד מהם עשוי בצורת חקירה, על הסממנים והאביזרים הטיפוסיים לתהליך חקירתי, ויוצר יחסים מורכבים בין הגיבור (הנחקר) לבין החוקר המתחקה אחר סיפור חייו. המכנה המשותף העמוק ביותר בין שלושת הגיבורים מתגלם בתכונת הזיקית: כל אחד מהם מיטלטל ומלהטט בדרכו בין שלל זהויות, סביבות אנושיות ועיסוקים מתחלפים, עד שאירוע גורלי טראומטי משיל מעליו את המסכות, מרוקן אותו מצבעי ההסוואה של הזיקית, ומעמיד אותו פני מול פנים מול הריק. שלושת הגיבורים האלה שונים מדמות המרכז בארבעת הרומנים האוטוביוגרפיים של ברטוב (של מי אתה ילד, רגל אחת בחוץ, פצעי בגרות, מתום עד תום), שעם כל חיבוטי הזהות שלה היא נטועה עמוק בקרקע המציאות הישראלית, ונתיב חייה עקיב ויציב. אולם, נראה שדווקא דמויות זיקית מתעתעות מעין אלה היו נחוצות למחבר כאימומים לתלות עליהם ולייצג באמצעותם את המרקם הסבוך עד אין קץ של זהויות יהודיות במאה העשרים. כל אחד מהם, בדרכו שלו, הוא 'גיבור זמננו וקרבנו' כשם שהוגדר במפורש גיבור הרומן 'בדאי' מפי אחד הצופים בו: דמות המייצגת משהו בסיסי במפת הגורלות היהודית-ישראלית, ועם זאת מועדת להימחץ תחת משא הביוגרפיה שלה. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001088509
M3 - מאמר
SN - 2521-4810
VL - 11
SP - 169
EP - 183
JO - מורשת ישראל
JF - מורשת ישראל
ER -