בית הספר לכתב היתדות בעיר אמר שעל הפרת בתקופת הברונזה המאוחרת: מקרה מבחן להתפשטות מוסדות החינוך לכתב היתדות ולתפוצת התרבות המסופוטמית במזרח הקדום

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר עוסק בקיומו ובהתנהלותו של בתי הספר לסופרים באמצעות מקרה מבחן: המאמר מציג את בית הספר של העיר אמר בתקופת הברונזה המאוחרת (מאות 12-15 לפנה"ס) על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית על אודות בתי הספר של המזרח הקדום בהקשרם התרבותי, החברתי וההיסטורי. מקרה המבחן יראה כי בתי הספר היו מוסדות קטנים למדיי שנוהלו על ידי המשפחה הגרעינית. נראה שבית הספר היה מוסד דינמי שעדכן תדיר את תכנית הלימודים שלו בהתאם לנסיבות ואף כלל מורים שלא נמנו עם בני המשפחה הגרעינית כדי להכשיר את דור הסופרים הצעיר. המאמר עומד על אופי תכנית הלימודים של בית הספר, שכללה רשימות לקסיקאליות וטקסטים מלומדים אחרים, כגון אותות ובשלב מתקדם יותר, טקסטים ספרותיים. אמצעים אלה שימשו להכשרת המתלמדים בבתי הספר למקצוע הסופר. בהתבסס על בית הספר של אמר, מחבר המאמר מציע מסקנות אחדות בדבר קיומם של מוסדות דומים באתרים אחרים ברחבי הארץ חרף מיעוט הממצא הכתוב בכתב יתדות בכנען. מקרה המבחן באמר יאפשר לחוקרי המקרא להעריך מחדש את אופני הלימוד ותפקידם של הסופרים בישראל באלף השני ובאלף הראשון לפנה"ס. Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)65-85
Number of pages21
Journalבית מקרא
Volume57
Issue numberא
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Bronze age
  • Cuneiform writing
  • Education -- History
  • Mesopotamia
  • Middle East -- Civilization
  • Schools

Cite this