Abstract
לכאורה, חיי ז'אן הם אובייקט נתון ומוגדר שסביבו הקולנוע יוצר ריקוד של השתקפויות וייצוגים משתנים לאורך המאה ה20. למעשה, סיפור חייה של ז'אן דארק בקולנוע מהווה צומת המנקז אליו מוסכמות משתנות של ביוגרפיה, היסטוריה וקולנוע. בבואנו לבחון את סיפור חייה של ז'אן דארק, כפי שהוא מוקלט לאורך ההיסטוריה של הקולנוע, לפנינו שלושה מרכיבים משמעותיים: (א) הזיכרון ההיסטורי והתרבותי של ז'אן דארק; (ב) האיכויות של המדיום הקולנועי; (ג) המוסכמות של הביוגרפיה ההיסטורית. אולם כל אחד מן המרכיבים הללו נתון לשינויים: הזיכרון ההיסטורי והתרבותי של ז'אן דארק אינו נתון כישות קבועה אחת אלא קיים בנוסחים רבים, סותרים לעיתים. איכויותיו של המדיום הקולנועי השתנו לאורך שנות קיומו מן הקולנוע האילם אל הקולנוע הדיגיטלי, ומוסכמות הביוגרפיה כתת ז'אנר ספרותי היסטורי קולנועי אף הן עברו שינויים כאשר 126 ביוגרפיות לפחות נכתבו על חיי ז'אן דארק. במאמר זה המחברת מבקשת להצביע על איכויות 'החומר' של המדיום הקולנועי כמקור ליחסים המורכבים בינו לבין ההיסטוריה. נראה כי הביוגרפיה ההיסטורית בזיקתה החזקה למציאות מחייבת את הקולנוע כמדיום לבחון את איכויותיו ומיגבלותיו. אין זה מקרה, כפי שמציינים מקהייל והטשון,שהרומן המטה-היסטורי נוטה לקיים דיאלוג עם מודלים קולנועיים וצילומיים. הצילום ואחריו המדיום הקולנועי יצרו משבר ביחס שבין המציאות לייצוג שלה, ובמובן זה הם משמשים לא רק סימפטום לתופעה אלא גם זרז שלה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | קולנוע וזיכרון: יחסים מסוכנים (קובץ בעריכת חיים בראשית, שלמה זנד ומשה צימרמן) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל |
Pages | 273-292 |
Number of pages | 20 |
ISBN (Print) | 9652271918 |
State | Published - 2004 |
IHP Publications
- ihp
- Biography
- Historical films
- Motion pictures
- Motion pictures and history