Abstract
נחום גוטמן (1898–1980) פעל ברציפות בדבר לילדים במשך כשלושים שנה, החל משנות השלושים ועד לשנות השישים של המאה העשרים. יצירתו הענפה לילדים, שליוותה כמעט כל גיליון, 'דיברה' בכמה שפות שהשיקו והזינו אלה את אלה: איור, גרפיקה, כתיבה ספרותית וכתיבה עיונית. במאמר מוצעת קריאה מערכתית בגוטמן של דבר לילדים, הבוחנת את יצירתו בשבועון ככזו שנולדה, שבוע אחר שבוע, מתוך שיקולי המערכת וצורכי הגיליון השלם. ליצירה מערכתית זו היתה חשיבות מכרעת בהצלחתו של דבר לילדים בשנים אלה, ובהפיכתו לעיתון הילדים הנפוץ והיציב ביותר שידעה עיתונות הילדים העברית מעודה. במאמר נדונים שני רבדים המרכיבים במשולב את יצירתו המערכתית של גוטמן בדבר לילדים: בניית השפה הגראפית, שתיווכה באופן ויזואלי בין ה'חשוב' וה'יפה' בשבועון; ועיצוב היחסים הפואטיים השוויוניים של השבועון עם קוראיו. פואטיקה שוויונית זו עטפה את דבר לילדים, הסמכותי והמגויס, והפכה אותו לעיתון הנקרא בחדווה מגובה עיני ילד. מכיוון שהקריאה המוצעת במאמר היא מערכתית, לא נדונות האיכויות האמנותיות הייחודיות – בספרות ובאיור, של היצירה הבודדת של גוטמן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 2011 |
Number of pages | 1 |
Journal | היסטוריה ותיאוריה |
Volume | 20 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Art and literature