Abstract
במאמרה של פינקלברג, פילולוגית, חוקרת הומירוס והמסורת המיתולוגית, בולטת נימה ביקורתית גלויה. יחסו של יהושע למסורת הקלאסית, לדעתה, איננו אימננטי אלא נרכש, לכן נפגעות גם האותנטיות והטבעיות שבהן אמורים גיבוריו להתייחס אל מורשת ה"מצויה עמוק בגנים" שלהם. ידיעת האגדה על איקארוס עדיין איננה סימן ל"חינוך מצוין" או "לאיש משכיל" כפי שמתבטאים הגיבורים האירופאים של השיחה, וכדי להגיע לשם דאנאה אין צורך לעיין בספרים. אלה ידיעות ושמות טריוויאליים, שגורים בפי כל אירופי, ועודף ההתייחסות אליהם פוגע באמינות הדמות הספרותית של יהושע ובדבריה. ועוד, לדעתו של פינקלברג, גם אם שינה יהושע "עובדות" מיתולוגיות (שמה ומוצאה של אירופה, למשל) לשם השגת אפקט ספרותי כלשהו, היא אינה חשה בו. באותה מידה אין היא מוצאת טעם מספיק בייחוס האתני, השגוי מכל וכל לפי מיטב ידיעותיה, בין המינואים ליוונים. בתיאור הציווליזציה המינואית, כשוחרת שלום וכנטולת זהות לאומית, רואה פינקלברג תיאור החוטא לאמת ההיסטורית, ומסקנתה הכללית היא, שאין "האמת הפרטית" של יהושע "שקולה כנגד סילוף המיתוס וההיסטוריה". (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | בכיוון הנגדי (קובץ בעריכת ניצה בן-דב) |
Publisher | הוצאת הקיבוץ המאוחד |
Pages | 304-308 |
Number of pages | 5 |
State | Published - 1995 |
IHP Publications
- ihp