אימננציה, טרנסצנדנציה ואתאיזם: הוויכוח סביב הקבלה בראשית העת החדשה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר עוסק בקישורה הקונקרטי של תופעת האתאיזם למרחב הכוחני והאינטלקטואלי של תורת הקבלה היהודית. יוהן גאורג וכטר (1757-1673) בחיבורו הראשון "השפינוציזם ביהדות או האלהתו של העולם על ידי היהדות העכשווית והקבלה הנסתרת שלה" היה הראשון שקשר בין תורת שפינוזה ובין תורת הקבלה וקבע ששתיהן אתאיסטיות. המחבר חושף את המקורות המרכזיים לטיעוניו של וכטר אודות הקבלה, בוחן את מכלול המשמעויות של המושג אתאיזם, ומציג את התזה של וכטר כתלושה שאפילו וכטר נאלץ לדחותה מאוחר יותר. חלקו השני של המאמר מנסה להראות כיצד משולב מושג האתאיזם על ריבוי משמעויותיו אל תוך הדיון האירופי בקבלה בהבטים השונים שלה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)179-200
Number of pages22
Journalדעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
Volume57-59
StatePublished - 2006

IHP Publications

  • ihp
  • Atheism
  • Cabala

Cite this