איך סלט תפוחי אדמה אחד זעזע את קיקסטארטר? ההשפעה של התנהגות אופורטוניסטית בפלטפורמות למימון המונים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

פלטרפורמות למימון המונים מאפשרת ליזמים לגייס כספים עבור יוזמותיהם דרך האינטרנט. פלטפורמות אלו מתפקדות כשוק דו-צדדי, שבצדו האחד (צד ההיצע) נמצאים מבקשי המימון, ובצד השני (צד הביקוש) - המממנים. פלטפורמות רבות מאמצות מדיניות של קבלה פתוחה, שבה כמעט כל יזם יכול להשיק קמפיין בלי לעבור תהליך ביקורת כלשהו. מדיניות כזו עלולה להוביל למצב המכונה "שוק לימונים", שבו הפלטפורמה מוצפת בקמפיינים אופורטוניסטיים שאיכותם נמוכה. כותבי המאמר חקרו כיצד מצב כזה משפיע על הצלחתם של הקמפיינים המוצעים בפלטפורמה. לשם כך הם ניצלו ניסוי קוואזי-טבעי: זעזוע חיצוני שהתרחש בקיקסטארטר בעקבות חשיפה תקשורתית נרחבת של קמפיין שהוצע בפלטפורמה. לאחר הזעזוע, חלה עלייה זמנית וחדה במספר הקמפיינים בעלי איכות נמוכה שהושקו בפלטפורמה (בצד ההיצע), אולם לא נצפו שינויים דומים בצד הביקוש. החוקרים השתמשו בשתי שיטות חדשניות למידול אקונומטרי אשר אפשרו לבדוק את השפעת תנאי השוק החדשים על ביצועי הקמפיינים, תוך ניכוי השפעות מתערבות הנובעות משינויים שחלו באיכות הקמפיינים עצמם. החוקרים ראו כי "שוק הלימונים" שנוצר בעקבות הזעזוע פגע בביצועי הקמפיינים שהוצעו בקיקסטארטר, הן מבחינת סיכוייהם להשיג את יעדי המימון שלהם, הן מבחינת סכומי הכסף שהקמפיינים גייסו בפועל. בנוסף, החוקרים פיתחו שיטה להערכת איכותו של קמפיין והם ראו כי לאיכות השפעה ממתנת על התופעות שהתרחשו בעקבות הזעזוע. ביצועיהם של קמפיינים בעלי איכות גבוהה נפגעו פחות מביצועיהם של קמפיינים בעלי איכות נמוכה. מאמר זה דן בהשלכות התיאורטיות של הממצאים, כמו גם בהשלכותיהם המעשיות עבור יזמים ובעלי פלטפורמות.
Original languageHebrew
Pages (from-to)44-55
Number of pages12
Journalחידושים בניהול
Volume2
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Crowd funding
  • Employees -- Rating of
  • Endowments
  • Entrepreneurship
  • Internet marketing
  • Personnel management
  • Quality of products
  • Research
  • Web sites
  • איכות המוצר
  • אתרים באינטרנט
  • יזמות ויזמים
  • מחקר
  • מימון המונים
  • שיווק באינטרנט
  • שיפור ביצועים
  • תרומות ותורמים

Cite this